Actualiteiten

16 juni 2015

Had de Groene Draeck voorrang?

In het NRC Handelsblad van 28 mei 2015 stond een ikje, waarbij Janine Herweijer stelt, dat zij ten onrechte voor de Groene Draeck moest uitwijken. Janine Herweijer voer met haar schip voor de wind en de Groene Draeck kwam opkruisend haar tegemoet. 

In het NRC Handelsblad van 1 en 4 juni 2015 stonden reacties van Coen Verharen en de Rijksvoorlichtingsdienst op dit ikje. In beide reacties wordt gesteld, dat de Groene Draeck voorrang had omdat een zeilend schip met de giek over bakboord voorrang heeft.

Op grond van artikel 6: 17 lid 2 Binnenvaartpolitiereglement moet het schip dat niet de stuurboordszijde van het vaarwater houdt (rechts houdt) voorrang verlenen aan het schip, dat wel de stuurboordszijde van het vaarwater volgt. De Groene Draeck hield als kruisend zeilschip niet de stuurboordzijde. Indien het schip van Janine wel de stuurboordszijde van het vaarwater hield, moest de Groene Draeck voorrang verlenen.

Alleen indien beide schepen niet de stuurboordszijde van het vaarwater hielden, geldt artikel 6: 17 lid 6 Binnevaartpolitiereglement, waar Verharen en de Rijksvoorlichtingsdienst op doelen. Nu niet bekend is, of het schip van Janine stuurboord vaarwater hield, kan niet vast gesteld worden wie voorrang had.

Gilles Beydals,

advocaat.

De tekst van het ikje (NRC Handelsblad 28 mei 2015) en de reactie van Rijkswaterstaat (NRC Handelsblad 4 juni 2015) leest u hieronder. 

  


 


Plaats een reactie

Naam:
E-mail adres:
Reactie:
 
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
 



info@bmkadvocaten.nl
T. +31 (0)20 535 22 22
F. +31 (0)20 535 22 32
Gebouw Sarphatiplaza
6e etage
Rhijnspoorplein 30
1018 TX Amsterdam
Postbus 16626
1001 RC Amsterdam